19. My Sweet Lord?

Hare Krishna

George Harrison & leden van de ISKCON

Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare, Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare

’t Is wellicht de bekendste mantra aan deze kant van de aardbol, en allemaal dankzij George Harrison – de meest besnorde der Beatles.

De mantra is een manier om het kwade van de demon Kali te bestrijden. (Niet te verwarren met de godin Kali. Haar naam wordt uitgesproken met twee lange klinkers, die van de demon met twee korte.) De mantra, die uit één van de Upanishad komt, werd populair rond 1500 CE* via de Bhakti beweging, een mystieke en inclusieve beweging binnen het hindoeïsme die verwantschap toont met het islamitische soefisme.

In 1965 kreeg de mantra een nieuw leven, als de belangrijkste mantra van de ISKCON. De International Society for Krishna Consciousness werd opgericht door A.C. (Abhay Charan) Bhaktivedanta ofte swami Prabhupada. Prabhupada was een aanhanger van het Vaishnavisme, een monotheïstische variant van het hindoeïsme gecentreerd rond de godheid Vishnu. Vishnu is de god van het leven, van de instandhouding van de schepping. In het hindoeïsme heeft elke god minstens één avatar: een afbeelding of incarnatie van zichzelf die buiten de godheid bestaat en een andere vorm en taak heeft in de wereld. Een van zijn avatara is Krishna, die vaak voorgesteld wordt als jong en speels. Deze Krishna staat centraal als de enige échte godheid in het Vaishnavisme, en dus ook in de Amerikaanse tak ervan: de Hare Krishna-beweging.

Wanneer wij denken aan de Hare Krishna, denken we wellicht in de eerste plaats aan kleine groepjes vriendelijke maar zonderlinge mensen die zingend en drummend, in oranje en witte gewaden, over de Meir wandelen. Maar hoewel satsang belangrijk is in de religieuze praktijk van de ISKCON, is de beweging meer dan het zingen van een mantra.

De beweging is gestoeld op zeven centrale principes, die veelal draaien rond het uitdragen van de boodschap en de geest van de Krishna-devotie en het bevorderen van gemeenschap: binnen de ISKCON zelf, maar ook over de hele wereld. Het uiteindelijke doel is wereldvrede, doorheen de contemplatie van Krishna en het ontwikkelen van een eenvoudige, natuurlijke levensstijl, die conflictvrij leven moet vergemakkelijken.

De ISKCON telt ondertussen naar schatting 250.000 leden wereldwijd, met een recente aangroei in Oost-Europa en de voormalige Sovjetunie. Daarvan zijn 10.000 kloosterlingen, die in kleine, meestal landelijke communes samenleven.

Leden leven volgens de principes van de dharma, de universele wet achter alle dingen. Voor elk van de vier aspecten van de dharma is er een specifieke leefregel: daya of genade heeft als regel het niet eten van dierlijke producten (vlees, vis, eieren…); tapas of zelfbeheersing betekent dat alleen gehuwde koppels seks mogen hebben en dan ook alleen om kindjes te maken; satya of eerlijkheid betekent dat je niet mag gokken; en voor saucam of properheid wordt onthouding van alle genotsmiddelen voorgeschreven.

Omdat de beweging armoede voorschrijft, schenken veel leden hun bezittingen aan de ISKCON. Omwille van die praktijk, en omwille van het isolement waarin veel Hare Krishna-gemeenschappen leven, wordt de beweging soms ook als een sekte beschouwd.

Meer lezen:

ISKCON website

ISKCON België

Radhadesh gemeenschap, Durbuy

My Years as a Hare Krishna

* Ik gebruik het minder eurocentrische, meer neutrale (before) common era.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s